Opetus- ja kulttuuriministeriön koulutuspoliittinen selonteko oli juuri lausuntokierroksella ja syntyvyyden laskun vaikutukset kouluverkkoon tulevat Suomessa olemaan dramaattiset.Akaassakin on todella tarpeen huolehtia väestönkasvun edellytyksistä (mm. korkean kunnallisveroprosentin saaminen lasku-uralle), johon ei hyväkään sijainti yksin riitä.

Opettajien Ammattijärjestö OAJ on esittänyt, että Suomen kunnissa pitäisi laatia valtuustokaudelle sivistyspoliittinen ohjelma. Ehdotus on hyvä, sillä kouluksen kehittämisessä keskustelu on keskittynyt liiaksi vain ”seiniin” ja kouluverkkoon.

Vaikka terveellinen ja turvallinen oppimisympäristö on tärkeää, tulisi paneutua myös sivistystä ja osaamista tuottavan koulutuksen kehittämiseen digitaalistuvassa maailmassa. Siihen sivistyspoliittinen ohjelma loisi syvyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Sivistyspoliittisen ohjelman voisi rakentaa ulottuvaksi vuoteen 2030 asti kuten Suomen korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio rakennettiin v. 2017 opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen (kok) johdolla. Uusi valtuusto voisi sitä sitten halutessaan tarkentaa oman kautensa alussa.

FT, KTM Jouni Koski
Kuntavaaliehdokas (kok)