Kuntalaisena olen ilahtuneena seurannut kotikaupunkini markkinoinnin kehittymistä. Akaa näkyy enemmän ja paremmin. Kaupungin vetovoimaan toki vaikuttavat monet asiat, joista tärkeimpiä ovat mm. sijainti, liikenneyhteydet, saatavilla olevat tontit / asunnot, työpaikat, palvelut ja kunnallisveron määrä. Monet näistä tekijöistä on hyvällä tolalla Akaassa, vaikka jälkimmäisen soisi olevan pian laskussa. Kunnallisveron ei tarvitsisi Akaassa laskea edes Kauniaisten tasolle, niin lisäisi sekin kaupungin vetovoimaa ja myös kaupunkilaisten tyytyväisyyttä.

Kaupunkimarkkinointi elää suurta murrosta, jossa neliväriesitteillä ei enää pärjää. Kaupungin verkkosivujen uudistaminen oli onnistunut projekti. Nyt Akaa näyttäytyy verkossa edukseen ja myös englanninkielinen sivusto palvelee tarkoitustaan. Vielä voisi harkita uusia kieliversioita, jotka palvelisivat tänne mahdollisesti sijoittuvia kansainvälisiä yrityksiä ja akaalaisten yritysten kansainvälisiä asiakkaita.

Erityisen vaikuttunut kuntalaisena olen kaupunginjohtajan esimerkillisestä ja nykyaikaisesta markkinointiotteesta. Sosiaalisessa mediassa eli mm. Twitterissä kaupunginjohtaja (@AnttiPeltola_) luo aktiivisesti myönteistä kaupunkikuvaa kehittyvästä Akaan kaupungista. Hän on osaltaan esimerkillisesti viemässä Akaan kaupungin markkinointia uudelle tasolle. Uskon Akaan kaltaisten seutukaupunkien uuteen nousuun aikana, jolloin Covid-19 –pandemia vaikuttaa ihmisten asenteisiin ja arvostuksiin. Akaassa on ihmisen turvallista asua ja elää hyvää elämää. Siitä on vain kerrottava kaikille nykyaikaisen kaupunkimarkkinoinnin keinoin.

Jouni Koski
FT, KTM
Kuntavaaliehdokas (kok)