Kunnissa on käydään jatkuvaa keskustelua siitä tuleeko palvelut tuottaa kunnan omana työnä vai ostopalveluna. Keskustelun on syytä ollakin jatkuvaa, koska vain rakentava keskustelu pitää asian mielessä ja eri toimijat hereillä.

Toissa valtuustokaudella (2013-2017) kävimme talousarvion yhteydessä keskustelun siitä tuleeko kaupungille perustaa virka tiekarhunkuljettaja. Yksi virka oli jo tuolloin olemassa. Tuolloin runsaiden keskustelun jälkeen virka päädyttiin perustamaan. Perusteluja olivat mm. se, että kaupungilla on yksi tiekarhu, joka on tärkeä resurssi mm. polanteiden poistamisessa ja toisena perusteluna oli se, että meillä on yksi kuljettajan vakanssi, mutta toinen tarvitaan, koska vain tällöin voidaan varmistaa se, että tiekarhulla pystytään hoitamaan teitä tehokkaasti.

Silloinkin Kokoomuksessa esitimme keskusteluissa, että yksityisellä palvelutuotannolla saadaan tämä hoidettua tehokkaammin. Nämä perustelut eivät tuolloinkaan kelvanneet vasemmistolle.

Todellinen tilanne Akaasta helmikuulta 2021. Onneksi oli kunnon talvi, joka pandemian keskellä toi iloa monille, mutta näytti jälleen tienhoidon tarpeen yhteiskunnan toimintojen turvaamiseksi. Eräällä Akaan pääväylistä oli isot polanteet helmikuun puolivälissä ja lämpötila nollan tuntumassa eli polanteiden poisto onnistuisi kelin puolesta. Ilokseni huomasin tiekarhun Sontulantiellä. Ajattelin, että jes saadaan tie jälleen turvalliseen kuntoon. Pysähdyin jutulle ja ratissa olikin yrittäjä. Asia hoituu.

Tapauksen opetus: Sontulantie Toijalan torilta Katajamäen liittymään saakka kuuluu kaupungin hoidettavaksi. Kaupunki hälytti yrittäjän apuun, koska kaupungin tiekarhun kuljettajista toinen oli vuosilimalla ja toisen muulla lomalla.  Kun teemme näitä yksityisen palveluntuottajan ja kunnan tuotannon välisiä vertailuja niin muistetaan ottaa huomioon myös työn tulos ei vain kustannuksia. Eli tässä tapauksessa kaupunki maksaa tiekarhun poistot investoinnista, ylläpidon ja kuljettajien palkata, mutta työn tulos jäi saamatta. Sitten tilanteesta johtuen soitetaan yrittäjä apuun, joka hoitaa homman laskua vastaan. Tästä voi näppärästi päätellä, oliko 1) kunnan oma työ, 2) alun perin yksityiseltä ostettu työ vai 3) näiden kummankin kustannuksen maksaminen yhdessä meille veronmaksajille se edullisin vaihtoehto.

P.S. Akaan tuottamana päivähoitopaikan kustannus on noin 1200 €/kk. Sama palvelu joustavalla mallilla yksityiseltä palveluntuottajalta noin 1000€/kk.

Jaakko Leinonen, puhdasta politiikkaa veronmaksajan eduksi