EERO VEHKA-AHO

Ekonomi, 29
Toijala, Akaa

Kokeileva, Innovatiivinen, Ymmärtäväinen

Akaa on neljän vuoden päästä tunnettu Pirkanmaalainen kasvukeskus, joka kasvattaa väkilukuaan erityisesti Tampereella työskentelevistä nuorista aikuisista, jotka ovat innostuneet muuttamaan Akaaseen halpojen neliöhintojen, hyvien tonttien, laadukkaiden palveluiden ja erinomaisten kulkuyhteyksien ansiosta. Erityisesti Toijalan asemanseutu on kokenut suuren muutoksen uusine palveluinen ja tyylikkäine asuinrakennuksineen, mutta myös Viialassa on jo työt käynnissä aseman seudun uudistamiseksi. Kylmäkoskelta Toijalaan kulkee sähköinen sukkulabussi kahdesti tunnissa, viemään asukkaita junalle ja nosten Kylmäkoskelaisten hyvinvointia ja houkutellen uusia asukkaita kylälle.

Neljän vuoden kuluttua Toijalassa, Viialassa ja Kylmäkoskella on kunnan yhteiset etätyötilat, jossa päivittäin sadat tietotyöläiset tekevät etätöitä omien toimistojensa sijaan. Näiden työtilojen ympärille on syntynyt uutta ravintola- ja kahvilatoimintaa, joka entisestään on elävöittänyt keskustojen elämää. Sähköautot ovat yleistyneet vauhdilla ja kaupunki onkin ollut tukemassa yleisten latausasemien nousemista keskustoihin, jonka lisäksi Toijalan ABC:lle on saatu ensimmäisten joukossa tankkausasema vetyautoille.

Akaa on mahtava paikka ja näin tuoreeltaan junantuomana Tamperelaisena sen hahmottaa erilaisin silmin. Akaassa on uskomaton määrä potentiaalia nousta radanvarren merkittäväksi kasvukeskukseksi, jossa uusien Akaalaisten  ihmisten ja yritysten kasvattama veropohja mahdollistaa laadukkaat kunnalliset palvelut meille kaikille. Tämän saavuttamiseksi Akaa tulee tehdä tunnetuksi nuoria ja lapsiperheitä houkuttelevana pikkukaupunkina, jossa luonto ja palvelut ovat lähellä. Yritysten houkuttelussa auttaa erityisesti laadukkaat yrittäjyyden tukipalvelut, sekä ensiluokkainen kaavoittaminen, jotta innokkaat yrittäjät voivat laittaa hihat heilumaan heti, eikä joskus kolmen kuukauden päästä.

Akaan tulee osallistua kansallisesti erityisesti Tampereen lähijuna ja Suomi-rata hankkeisiin ja niiden suunnitteluun, jotta voimme hyödyntää äärimmäisen laadukasta sijaintiamme parhaalla tavalla. Ilman erinomaisia junayhteyksiä, en minäkään olisi tänne koskaan muuttanut. Toijalassa aseman alueen suunnittelut ovat jo pitkällä, mutta sama tulee toteuttaa myös Viialassa, jotta saamme houkuttelevan lähijunapaikkakunnan näyteikkunan kuntoon.

Mikään ei toimi kunnassa ilman kunnollista hallintoa ja siinä on Akaassa vielä kehitettävää. Politiikan tulee olla läpinäkyvää, johdonmukaista ja noudattaa hyvää hallintotapaa, niin hallinnossa kuin valtuustossakin. Minä kannatan laajaa, mutta tehokasta valmistelua, jossa asianosaisia, sekä sidosryhmiä kuullaan ja kuunneellaan sekä tehdään poliittista yhteistyötä yli puoluerajojen. Kunnan taloudenpidon tulee olla selkeää ja hyvin hoidettua, mutta nykypäivänä myös selkeästi visualisoitua ja helposti viestittävissä, myös asiaan vihkiytymättömille.

eero.vehka.aho [ä] gmail.com

@EeroVehkaaho