Kuntaseminaari 19.9.2020

Akaan kuntaseminaari Kinon Talossa 19.9. klo 10-15

Mitä kuuluu eduskuntaan? Mitä merkitsee ja miten etenee maakuntauudistus? Miten Korona vaikuttaa Sairaanhoitopiirin ja kuntien talouteen? Miten Suomi ja kunnat voivat säilyttää kilpailukykynsä? Mitä toiveita yrittäjillä on päättäjille? Mitkä ovat kaupunginjohtajan terveiset alkavalle valtuustokaudelle?

Kuntatalous on yhä suurempien haasteiden edessä. Valtion toimet ohjaavat kuntien toimintaa lainsäädännöllä ja muilla ohjeilla. Suomessa on edelleen suuret rakenteelliset uudistukset tekemättä. Kilpailukykymme globaaleilla markkinoilla on vaarassa rapautua kilpailijamaihimme verrattuna. Valtion uudistukset, joilla kilpailukykyämme saataisiin parannettua kaadetaan yksi toisensa jälkeen milloin milläkin perusteella. Yksi suuri ongelma uudistuksien valmisteluaikana on kuntien näkökulmasta se, että kuntien toimintaa rajoitetaan ja määräaikaisilla rajoituksilla jopa estetään järkeviä investointeja kunnissa, joilla kuntien omaa palveluverkkoa voidaan kehittää. Kunnat odottavat uudistuksia, jotta kunnat voivat suunnitella omaa toimintaansa

OHJELMA:

• 10:00 Ovet aukeavat ja ilmoittautuminen Info tiskillä. Maskien jako.
  • 10:15 Seminaarin avaus: Seminaarin juontaja ja Akaan kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja, Jaakko Leinonen
  • Raikkaat talousterveiset eduskunnasta: kansanedustaja, Elina Lepomäki
  • Maakuntauudistuksen merkitys valtiolle ja kunnille: Kansanedustaja ja Pirkanmaan maakuntahallituksen varapuheenjohtaja, Anna- Kaisa Ikonen
  • SOTE -uudistus erikoissairaanhoidon näkökulmasta ja Koronan aiheuttamat taloushaasteet. Pirkanmaan Sairaanhoitopiirin johtaja Tarmo Martikainen.
  • Tauko: Tarjolla pientä purtavaa ja kahvia
  • Maakuntauudistus Pirkanmaalla: Miten suuri uudistus vaikuttaa maakunnan ja kuntien väliseen toimintaan ja miten uudistus etenee? Aluekehitysjohtaja, muutosjohtaja (KOMAS-hanke), Jukka Alasentie
  • Kuntien kilpailukyky ja yritysten odotukset kunnilta. Pirkanmaan yrittäjien toimitusjohtaja Pasi Mäkinen
  • Akaan yrityskentän kuulumisia ja toiveita päättäjille. Toijalan yrittäjien puheenjohtaja Jouni Parikka
  • Akaan näkymät valtuustokaudelle 2021-2025: Akaan kaupunginjohtaja Antti Peltola
  • Akaan Kokoomuksen kunnallisvaalien tavoitteet
  • Akaan Kokoomuksen kunnallisvaaliehdokkaiden esittäytyminen
  • Tilaisuuden päätössanat, Jaakko Leinonen
  • Tilaisuus päättyy viimeistään 15.00
  • Seminaarin juontajana toimii Jaakko Leinonen

Järjestämme seminaariin siten, että huolehdimme turvaväleistä ja kaikkien osallistujien on käytettävä kasvomaskia ohjelmatilassa. Viranomaisten suosituksesta keräämme kaikkien ilmoittautuneiden puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen mahdollisen Koronatartunnan jäljittämistä varten. Ethän saavu tilaisuuteen, jos koet itsesi sairaaksi tai sinulla on ylähengitystieoireita tai muita Koronaviruksen oireita.

Vallitsevan koronatilanteen vuoksi voimme saliin ottaa 60 ensimmäistä ilmoittautunutta. Tilaisuus tullaan streamaamaan, joten pystyt seuraamaan tilaisuutta myös kotona turvallisesti. Tähän ohjeet laitamme myöhemmin.

Ilmoittaudu seminaariin:

Oletko Akaan Kokoomuksen jäsen KylläEi